De små børns Bornholm – Evaluering
Udgivelsens forfattere:
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse
- Socialområdet Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet
Bornholm har flere demografiske sårbarheder end landsgennemsnittet. Blandt andet vokser flere børn op i hjem med relativ fattigdom og med forældre på overførselsindkomst, og børnene på Bornholm klarer sig relativt set dårligere i grundskolen.
Formålet med programmet De små børns Bornholm er at styrke, gentænke og videreudvikle den samlede kommunale og tværsektorielle indsats for småbørnsfamilier på Bornholm, så endnu flere børn får de rette betingelser for at trives, lære og udvikle sig. I sidste ende har De små børns Bornholm til formål at løfte kvaliteten af det arbejde, der bliver udført på småbørnsområdet på Bornholm. Dermed kan programmet øge trivslen og livsmulighederne for alle børn og forældre på øen, men i særlig grad sætte tidligt og effektivt ind over for de børn og forældre, der er i begyndende mistrivsel. Programmet skal således forebygge, at børn og familier risikerer at havne i en udsat livsposition.
Resultater
Programmet har potentialet til at kunne gøre en forskel for de små børn på Bornholm
Ni indsatser er udviklet og afprøvet i programperioden, og der er udviklet et samarbejde med en lang række civilsamfundsindsatser. Evalueringen viser, at de ni indsatser i deres nuværende form i vid udstrækning er implementeret og virker i praksis, og at medarbejderne i de enkelte indsatser både ser tegn på virkninger på kort og mellemlangt sigt.
Evalueringen har også foretaget en registeranalyse og en spørgeskemaundersøgelse for at give et detaljeret indblik i de socioøkonomiske karakteristika, der gør sig gældende for småbørnsfamilierne på Bornholm og dermed i de forhold omkring familierne, som er hele bevæggrunden for iværksættelsen af programmet.
De bornholmske børnefamilier adskiller sig fra landsgennemsnittet på nogle parametre
Sammenlignet med landsgennemsnittet viser registeranalysen, at forældrene til de små børn på Bornholm i højere grad har etnisk dansk oprindelse, de har et lavere uddannelses- og indkomstniveau, ligesom der er flere mødre, som ikke er i arbejde eller under uddannelse. Familierne flytter også mere, og en mindre andel af børnene er indskrevet i et dagtilbud. Ifølge registerdata ligger Bornholm på niveau med landsgennemsnittet i forhold til andelen af børn, der anbringes, og som modtager forebyggende foranstaltninger.
Trivslen i familierne ligger på flere parametre på niveau med landsgennemsnittet
Særligt tre resultater fra spørgeskemaundersøgelsen giver et indblik i småbørnsfamilierne på Bornholm, når de sammenlignes med data fra en landsdækkende undersøgelse:
- Mødrene på Bornholm har nogenlunde samme grad af stress i forældrerollen
- En større andel af mødrene på Bornholm har øget risiko for at udvikle stress eller depressioner
- Mødrene på Bornholm har tilsvarende praktisk og følelsesmæssig støtte som familierne på lands-plan.
Resultaterne af surveyet kan ikke ses som virkninger af programmet, da implementeringen er sket løbende over perioden, hvor surveydata er indsamlet.
Bornholms Regionskommune er lykkes med at styrke og gentænke den kommunale indsats for småbørnsfamilierne
Samlet set konkluderer evalueringen, at Bornholms Regionskommune med De små børns Bornholm er lykkes med at styrke, gentænke og videreudvikle den samlede kommunale og tværsektorielle indsats for småbørnsfamilier på Bornholm. Dermed kan programmet potentielt gøre den positive forskel for de små børn på Bornholm, som var hele hensigten med programmet.
Anbefalinger
Hvorvidt indsatserne kommer til at have den forventede langsigtede virkning, afhænger af en fortsat drift af de indsatser, der er iværksat under programmet, men også af, at medarbejdere og ledere fortsætter videreudviklingen og den lokale tilpasning af indsatserne på baggrund af den læring, der opstår i arbejdet med indsatserne. På programniveau er det endvidere centralt, at programledelsen fortsætter det strategiske arbejde med at skabe og sikre sammenhæng på tværs af indsatser og understøtter den fortsatte udvikling og implementering af indsatserne under programmet.
Metode
Evalueringens fundament er læringsorienteret evaluering designet med inspiration fra Real Time Evaluering. Evalueringen bygger på følgende metoder og datakilder:
- 35 workshopper med ledere og medarbejdere i Bornholms Regionskommune
- Ni forandringsteorier for indsatserne under De små børns Bornholm og to tværgående forandrings-teorier
- Registerstudie af børnene på Bornholm og deres familier
- Survey udsendt af tre omgange til alle, der er blevet mødre i Bornholms Regionskommune i 2020, 2021 og 2022.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Bornholms Regionskommune og Egmont FondenUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd