Notat 27. JAN 2017
Data om elevernes læring og progression
Udgivelsens forfattere:
- Jens Dietrichson
- Kirstine Karmsteen
- Bjørn Christian Viinholt Nielsen
- Ida Scheel Rasmussen
- Mette Agerskov Smith
- Socialområdet
- Dagtilbud, skole og uddannelse Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Denne forskningskortlægning og -syntese indgår som en del af et større udviklings- og inspirationsprojekt, Data om elevernes læring og progression. Formålet med udviklings- og inspirationsprojektet er at give videns- og praksisbaserede anbefalinger til, hvordan data om elevernes progression kan indsamles, sammenstilles, vises og understøtte, at danske skoleelever bliver så dygtige, som de kan. Projektet skal illustrere og give anbefalinger til, hvordan skoler og kommuner kan bruge data til at beskrive og visualisere elevers progression, og hvordan pædagogisk personale kan anvende data i deres didaktiske arbejde for at styrke elevernes læring. Projektet skal have et bredt datafokus og bringe såvel centrale som de mange lokale data i anvendelse. Projektet skal vise muligheder for udveksling af data om progression mellem it-systemer, som anvendes i folkeskolens arbejde.
Denne kortlægning udgør, sammen med en erfaringsopsamling af praksis i danske skoler, første del af projektet. Forskningskortlægningen omhandler tre hovedtemaer:
1. Forståelser og definitioner af læring og progression
2. Måling af elevens læring og progression
3. Det fagprofessionelle arbejde med elevens progression.
Formålet med kortlægningen er at finde frem til relevante danske og in-ternationale studier og beskrive de svar, som den tidligere litteratur har afgivet på forskningsspørgsmålene. Vi diskuterer her også, hvilke muligheder og udfordringer der kan være forbundet med at overføre de resultater, vi har fundet fra internationale studier, til en dansk kontekst, og hvilke typer af læring der er vanskelige at fremskaffe data omkring.
Denne kortlægning udgør, sammen med en erfaringsopsamling af praksis i danske skoler, første del af projektet. Forskningskortlægningen omhandler tre hovedtemaer:
1. Forståelser og definitioner af læring og progression
2. Måling af elevens læring og progression
3. Det fagprofessionelle arbejde med elevens progression.
Formålet med kortlægningen er at finde frem til relevante danske og in-ternationale studier og beskrive de svar, som den tidligere litteratur har afgivet på forskningsspørgsmålene. Vi diskuterer her også, hvilke muligheder og udfordringer der kan være forbundet med at overføre de resultater, vi har fundet fra internationale studier, til en dansk kontekst, og hvilke typer af læring der er vanskelige at fremskaffe data omkring.
Udgivelsens forfattere
- Jens DietrichsonKirstine KarmsteenBjørn Christian Viinholt NielsenIda Scheel RasmussenMette Agerskov Smith
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd