Dagtilbud i Grønland
Udgivelsens forfattere:
- Helle Hansen
- Katrine Iversen
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud kan have stor positiv betydning for børns trivsel, udvikling og for deres fremtidsmuligheder. Det afhænger dog i høj grad af kvaliteten i dagtilbuddene.
Grønlands Børnerettighedsinstitution, MIO, har bedt VIVE om at gennemføre en undersøgelse af dagtilbud i Grønland med henblik på at tilvejebringe viden om de vilkår, børn møder i dagtilbuddene, samt undersøge, hvilke faktorer der hæmmer eller fremmer kvaliteten af miljøet og den pædagogiske praksis i dagtilbuddene.
Personaleskift og personalemangel præger dagtilbuddene
Dagtilbuddene oplever store vanskeligheder med at kunne rekruttere personale. Og der er en hyppig udskiftning i personalet. Disse hyppige skift i og mangel på personale er en væsentlig udfordring for kvaliteten i de undersøgte dagtilbud. Det gør det svært at gennemføre planlagte aktiviteter i hverdagen og fastholde en linje i den daglige pædagogiske praksis over for børnene.
Begrænsede læringsaktiviteter og for få legeredskaber
Personaleproblemerne gør det vanskeligt at få tid og overskud til at gennemføre de planlagte pædagogiske aktiviteter. Der bliver også kun gennemført få læringsaktiviteter i dagtilbuddene. Derudover er der begrænsede legematerialer, grovmotorisk udstyr og andre materialer, der kan være med til at understøtte børnenes sprogudvikling og læring.
God omsorg og hygge
I mange af de undersøgte dagtilbud er der gode interaktioner mellem børn og personale, og personalet udviser stor omsorg for børnene. Der er en hyggelig og afslappet stemning i dagtilbuddene, som bl.a. kommer til udtryk ved kun få konflikter og et generelt lavt støjniveau.
Anbefalinger
Anbefalinger til styrkelse af kvaliteten i de undersøgte dagtilbud
Det er vigtigt, at der på nationalt plan iværksættes initiativer til at øge udbuddet af pædagogisk uddannede i Grønland og etablere forhold, der gør det attraktivt at arbejde som pædagog i dagtilbuddene.
På kommunalt plan er der ligeledes en række muligheder for at styrke kvaliteten i dagtilbuddene. En styrket ledelse på forvaltningsniveau vil kunne understøtte de enkelte dagtilbudsledere med at håndtere personalemæssige udfordringer. Det kan styrke udviklingen af de pædagogiske kompetencer i dagtilbuddene og minimere personaleomsætningen samt reducere sygefraværet.
På dagtilbudsniveau er der behov for et øget fokus på den pædagogiske retning, planlægningen af det pædagogiske arbejde, medarbejdernes udførelse af den pædagogiske praksis samt dagtilbuddets indretning. Derudover er der på flere områder muligheder for at styrke den individuelle vejledning og læring til børnene og at investere i legematerialer og materialer til at understøtte børnenes sprogudvikling og læring.
Metode
Undersøgelsen er udarbejdet på baggrund af interview- og observationsdata. Data er indsamlet i foråret 2019. Interviewene med 5 forvaltningschefer, 2 pædagogiske konsulenter og 15 dagtilbudsledere er gennemført telefonisk. De 6 interview med pædagogisk personale og 7 interview med forældre er alle foretaget ved fysisk fremmøde i forbindelse med VIVEs observationer i udvalgte dagtilbud. Dagtilbuddene er udvalgt i dialog med de kommunale chefer ud fra et kriterie om repræsentation af dagtilbud i henholdsvis by og bygd samt forskellige dagtilbudstyper. Der er gennemført observationer med ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale, Third Edition) i seks dagtilbud. ECERS-3 er et velafprøvet observations- og vurderingsredskab, der er valideret i en amerikansk kontekst, og som forefindes i en dansk version.
Udgivelsens forfattere
- Helle HansenKatrine Iversen
Om denne udgivelse
Finansieret af
Børnerettighedsinstitutionen MIOUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd