Corona har gjort udeskolen populær. Her er fire positive erfaringer
Udgivelsens forfattere:
- Else Ladekjær
- Ledelse og implementering
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Coronakrisen har ændret rammerne for undervisning på danske skoler og har gjort det aktuelt at arbejde med udeskole. I Sundhedsstyrelsens anbefalinger til skoler hedder det således, at: så mange aktiviteter som muligt tilrettelægges udenfor eller andre steder, hvor det er nemmere at holde afstand.
Derfor er det relevant at spørge til, om der så er fordele at finde ved udeskole, når nu det anbefales som undervisningspraksis. Her er det korte svar er ja.
VIVEs evaluering fra 2019 af projekt Udvikling af Udeskole viser, at udeskole gør en positiv forskel som undervisningstilgang for særligt fire forhold. Arbejdet med udeskole giver mulighed for at udfordre undervisningens traditionelle form og indhold.
For det første inddrager udeskole rummet som et element, for det andet styrker udeskole elevernes sociale trivsel, for det tredje er eleverne glade for udeskole, og for det fjerde er udeskole positivt for elevernes læring.
1. Udeskole inddrager rummet
Udeskole giver mulighed for aktivt at inddrage det rum, man opholder sig i: Flere lærere fremhæver i evalueringen, at arbejdet med udeskole kræver overvejelser af, hvordan man bruger ’rummet’ aktivt, så det bidrager til elevernes læring.
Som eksempel fortæller en lærer: "Det gør helt klart en forskel, om vi laver skuespil med rødhætte og ulven herude (i skoven) eller inde i klassen. Du kan jo selv se det … Se, hvordan de (eleverne) bruger træerne, når de øver."
Der tilføjes med rummet en ekstra dimension til klassens arbejde med eventyr, som lærerne – ifølge dem selv – ikke var opmærksomme på, før de arbejdede aktivt med at implementere udeskole i deres undervisningspraksis.
2. Social trivsel stiger
Evalueringen viser også, at elevernes sociale relationer styrkes gennem udeskoleundervisning. Fra skolernes side fremhæves det, at elevernes traditionelle grupperinger og hierarkier brydes op i udeskoleundervisningen, og der er grobund for nye relationer.
De anderledes undervisningsrum giver elever mulighed for at bidrage positivt til undervisningen med andre kompetencer end i den traditionelle undervisning. Fra observationer af udeskole fremgår det, at eleverne yderst sjældent arbejder individuelt.
Dette kan være en af forklaringerne på, at eleverne også trives bedre socialt og danner flere relationer. Nogle lærere fortæller desuden om færre konflikter mellem elever i frikvarterer som følge af udeskole.
En del af evalueringen var en effektundersøgelsen af elevernes trivsel ved udeskole. Her fandt vi en positiv indvirkning på trivslen i 0.-3. klasse, men ingen påviselig påvirkning af trivslen i 4.-9. klasse. Lærerne oplever ligeledes, at udeskoler styrker relationer mellem lærere og elever. En lærer fortæller: "Vi oplever, at det at være ude kan være mere frugtbart end at være inde. (…) Samtidig oplever vi et forbedret læringsmiljø på mellemtrinnet, hvor de sociale relationer eleverne imellem og mellem lærer og elever er styrket."
Flere lærere fortæller, at de har fået tættere relationer til deres elever og ændret tilgang til flere elever som følge af udeskoleundervisningen. Eleverne selv har generelt en meget positiv oplevelse af udeskoleundervisning. Skolerne fremhæver i deres kommentarer i evalueringens spørgeskemaundersøgelse, at eleverne synes, at udeskoleundervisningen er relevant for dem, de er mere åbne for læring, og de er gladere end i den traditionelle undervisning.
3. Elever er glade for udeskole
I udeskolen har eleverne bedre mulighed for at udfolde sig, og de deltager mere aktivt i undervisningen. Dette billede afspejles ligeledes i evalueringens caseundersøgelse, hvor eleverne generelt er positive, når de er engageret i udeskoleundervisning.
For eksempel forklarer en gruppe elever fra indskolingen, at det er sjovt at lave teater sammen i skoven. De griner meget, imens de finder på, hvordan de vil opføre eventyret ’Rødhætte og ulven’ for deres klassekammerater, men da de opfører det, er stemningen anderledes seriøs blandt eleverne.
Bagefter fortæller en af pigerne, at hun aldrig vil glemme denne dag. Elevernes læring bliver på den måde koblet sammen med konkrete sanselige oplevelser igennem udeskole.
4. Udeskole hjælper læringen
En lærer skriver om eleverne: "Deres sanser, nysgerrighed og motivation bliver vækket for læring. Der er en anden form for ro og åbenhed over for læring, når man er i naturen, frem for undervisning i klasselokalet."
En stor del af lærerne oplever således, at udeskoleundervisningen virker positivt for elevernes læring. På de fleste skoler er erfaringen, at særligt de elever, der har det svært med klasseundervisning og de fagligt svage elever, har stort udbytte af udeskoleundervisningen.
Det skal dog nævnes, at vi i evalueringen ikke fandt en påviselig påvirkning af læring i dansk og matematik i effektundersøgelsen, men det udelukker selvfølgelig ikke, at enkeltindivider kan have haft en positiv læringsgevinst, ligesom det også er muligt, at læringen i andre fag end dansk og matematik kan være forbedret som følge af deltagelsen i projekt Udvikling af Udeskole.
Afslutningsvist er det relevant at nævne, at evalueringen desuden viser, at skolerne er særdeles bevidste om, at udeskoleundervisningen kan hjælpe skolerne til at leve op til skolereformens krav om variation og bevægelse i undervisningen samt åben skole.
Det er dog også væsentligt at nævne, at der efter det indledende ja til fordele ved udeskole følger et men – men’et er udtryk for, at det selvfølgelig kræver en aktiv indsats fra lærere og ledere for at lykkes med udeskole. Men givet de aktuelle rammer for skoleundervisningen som følge af COVID-19, er der al mulig grund til at arbejdet systematisk med mulighederne i udeskole.
VIVEs evaluering af Projekt Udeskole
Ekstern evaluering af Projekt Udvikling af Udeskole er gennemført af VIVE for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
VIA University College og Steno Diabetes Center Copenhagen står bag projektet, som blev gennemført i skoleårerne 2015-16 og 2016-17.
VIVEs evaluering er baseret på casebesøg på 4 skoler, spørgeskemaundersøgelse til de 49 deltagende skoler samt effektundersøgelser af elevernes trivsel og testresultater i dansk og matematik.
Udgivelsens forfattere
- Else Ladekjær
Om denne udgivelse
Publiceret i
Politiken Skoleliv