Bo på krisecenter
Udgivelsens forfattere:
- Børn, unge og familie
- Socialområdet Børn, unge og familie, Socialområdet
Når børn flytter på krisecenter, kan det være en oplevelse, der er vanskelig at forstå, sætte ord på og bearbejde for et barn. For at hjælpe børnene med dette og forberede dem på tiden efter et krisecenterophold har Esbjerg Krisecenter i samarbejde med FACE:IT udviklet et dansksproget sæt af samtalematerialer til børn på krisecentre. Projektet er støttet af Ole Kirks Fond, og materialerne ‘Bo på krisecenter’ består af en række redskaber og vejledninger til børn, mødre og medarbejdere på krisecentre.
VIVE har gennemført en evaluering af materialerne for at afdække, hvordan børn, mødre og krisecentermedarbejdere oplever brugen af materialerne, og om der er behov for tilpasninger af materialerne for at kunne sikre implementering og udbytte af dem fremadrettet. Evalueringen bygger på interviews med børn, mødre og krisecentermedarbejdere, der har benyttet samtalematerialerne ’Bo på krisecenter’.
Resultater
Materialerne ‘Bo på krisecenter’ kan ifølge børnene, mødrene og krisecentermedarbejderne bidrage til at understøtte kommunikationen om svære og komplekse oplevelser og følelser relateret til vold, familierelationer, bekymringer og flytningen til krisecenteret. Materialerne kan også være med til at åbne samtalen mellem barnet og de voksne omkring barnet og støtte børnene i at give udtryk for deres tanker, følelser og oplevelser.
Materialerne er legende og intuitive
Børnenes interaktion med materialerne peger på, at materialerne virker intuitive og legende. Børnene og mødrene giver udtryk for, at materialerne gør det nemmere for børnene at sætte ord på svære emner og følelser ved at give dem forskellige udtryksmuligheder (fx visuelt) og mulighed for at spejle deres oplevelser (fx gennem fortællingerne om figuren ’Bo’).
Materialerne er lettilgængelige og fleksible
Krisecentermedarbejderne finder, at materialerne er lettilgængelige og fleksible, så de kan tilpasses det enkelte barn og barnets situation. Medarbejderne fortæller, at det er positivt, at der er kommet et samlet sæt materialer på dansk, da flere af dem tidligere selv har måttet udvikle deres egne materialer eller selv finde relevante redskaber til målgruppen. Materialerne kan anvendes på forskellige måder og med forskellige intensiteter, så de kan indgå i et samspil med andre metoder og tilgange, som medarbejderne anvender.
Materialerne anvendes i varierende omfang
Materialerne er et supplement til andre tilgange og metoder, som anvendes på krisecentrene. Det betyder, at der er forskel på, hvordan materialerne er blevet integreret på de deltagende krisecentre, og hvor meget de bliver anvendt. Det varierer derfor, hvor meget materialerne fylder – både i den fysiske indretning og i det daglige arbejde – på tværs af krisecentrene.
Opmærksomhedspunkter i det fremadrettede arbejdet
Materialerne har nogle begrænsninger, og mødrene og krisecentermedarbejderne fremhæver forskellige muligheder for tilpasning af materialerne.
Materialerne favner ikke alle børn og familier
Materialerne er ifølge krisecentermedarbejderne primært målrettet børn i aldersgruppen 3-5-årsalderen og op til teenagealderen. Nogle medarbejdere efterspørger derfor materialer målrettet yngre børn samt unge. Både mødrene og krisecentermedarbejderne fremhæver vigtigheden af at tilpasse materialerne i mødet med det enkelte barn og familiens situation, og nogle savner i den forbindelse, at materialerne har en større diversitet og repræsentation og eksempelvis tager højde for forskellige voldsformer (fx psykisk vold), forskellige familietyper (fx samlivsformer) og udfordringer relateret til familiernes situation (fx samvær).
Opmærksomhed på morens rolle og situation
Nogle af krisecentermedarbejderne giver udtryk for, at der fremadrettet – både i materialerne og undervisningen – kunne være mere fokus på moren og hendes situation, behov og muligheder for at anvende redskaberne. Nogle af medarbejderne peger på, at materialerne kræver, at moren har bestemte færdigheder og ressourcer, hvilket kan blive udfordret af hendes egne oplevelser og bearbejdning af volden og krisecenteropholdet. Mødrene finder ofte den viden, de får, nyttig, men peger samtidig på vigtigheden af at blive vejledt i brugen af redskaberne.
Metode
Evalueringen bygger på kvalitative interviews med børn, mødre og krisecentermedarbejdere. Der er i alt gennemført interview med seks børn, fem mødre og ni krisecentermedarbejdere. Deltagerne kommer fra otte krisecentre, som har forskellige erfaringer med at anvende ‘Bo på krisecenter’-materialerne – nogle krisecentre blev introduceret til materialerne i maj 2022, mens andre blev introduceret til materialerne i maj 2023.
Læs nyheden om rapporten
’Bo på krisecenter’ er de første dansksprogede materialer til børn på krisecenter. Både børn, mødre og medarbejdere på krisecentre giver udtryk for, at materialerne hjælper dem med at udtrykke og sætte ord på komplekse oplevelser og følelser omkring vold, familierelationer, bekymringer og flytningen til krisecenteret. Det viser VIVEs evaluering af de nye samtalematerialer.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Ole Kirks FondUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd