Anonymisering i kvalitative undersøgelser
Udgivelsens forfattere:
- Tea Torbenfeldt Bengtsson
- Anne Kirstine Mølholt
Anonymisering bliver ofte forstået som en dikotomi: Enten er informanter anonymiseret, eller også er de ikke. Formålet med kapitlet er at medvirke til at ændre forståelsen af anonymisering til i stedet at handle om grader af anonymisering, og at anonymisering integreres som en del af hele forskningsprocessen.
Udgangspunktet er forfatternes egne erfaringer med et kvalitativt forskningsprojekt om børn og unge i udsatte positioner. Tre dilemmaer bliver på baggrund heraf diskuteret i kapitlet. Det første handler om, at informanter ikke nødvendigvis selv ønsker at blive anonymiseret. Det andet diskuterer udfordringer ved anonymisering i et forskningsprojekt, hvor gatekeepers og informanter kender hinanden. Det tredje dilemma drejer sig om situationer, hvor informanter giver oplysninger om tredje part videre. Her er anonymiseringen særlig vigtig, men også ekstra udfordret.
Kapitlet indgår i bogen
Kirsten Elisa Petersen & Lars Ladefoged (red.): Forskning med børn og unge - etik og etiske dilemmaer. København 2020: Hans Reitzels Forlag.
Udgivelsens forfattere
- Tea Torbenfeldt BengtssonAnne Kirstine Mølholt
Om denne udgivelse
Samarbejdspartnere
Anne-Kirstine Mølholt, Aalborg UniversitetUdgiver
Hans ReitzelPubliceret i
Forskning med børn og unge