Alternative økonomimodeller på botilbudsområdet
Udgivelsens forfattere:
- Socialområdet
- Økonomi og styring Socialområdet, Økonomi og styring
Kommunerne har ansvaret for at tilbyde hjælp og støtte til borgere med handicap eller sindslidelse, fx i form af botilbud.
Der er i dag en række udfordringer på området, herunder at kommunernes udgifter til botilbud stiger, og at der mangler specialiserede botilbudspladser til borgere i små, specifikke målgrupper med komplekse udfordringer.
VIVE har i denne analyse undersøgt, om nogle af udfordringerne kan blive løst ved at ændre eller justere på indretningen af økonomimodellen på botilbudsområdet. Det er ’ekspertudvalget på socialområdet’, der har bedt VIVE udarbejde analysen.
Mulig inspiration fra elementer i tre udvalgte økonomimodeller
VIVE har undersøgt, om der kan findes løsninger på de nuværende udfordringer ved at søge inspiration i tre udvalgte, alternative økonomimodeller:
- Lands(dels)dækkende, standardiserede gruppetakster
- Konkurrenceudsættelse via rammeudbud
- Fuld eller delvis objektiv finansiering.
Usikkert, om elementer fra modellerne kan overføres til botilbudsområdet
Generelt er det usikkert, om de undersøgte elementer fra de alternative økonomimodeller overhovedet kan overføres til botilbudsområdet, da de interviewede videnspersoner har meget forskellige vurderinger heraf.
Endvidere har de fleste videnspersoner været forbeholdne og usikre i deres vurdering af de forventede potentialer til at løse udfordringerne i den nuværende model. Nogle videnspersoner har dog set et vist potentiale i – med behørig omtanke – at overveje at overføre visse elementer til dele af botilbudsområdet.
Ingen af de tre modeller kan løse alle nuværende udfordringer
Generelt vurderer VIVE ud fra undersøgelsen, at der ikke er én af de tre undersøgte modeller, der kan erstatte den nuværende økonomimodel eller løse alle dens udfordringer.
I stedet indeholder de forskellige modeller forskellige elementer, som, med en tilpasning til botilbudsområdet, kan forventes at have et muligt potentiale for at bidrage til løsningen af specifikke udfordringer. Dette er, hvis de indgår i en ny eller justeret styringsmodel for forskellige dele af botilbudsområdet.
De to første modeller kan potentielt nedbringe prisen på en botilbudsplads
De to første modeller – ’lands(dels)dækkende, standardiserede gruppetakster’ og ’konkurrenceudsættelse via rammeudbud’ – har en række lighedstræk. Begge modeller forudsætter en vis volumen i målgruppen og en vis standardiserbarhed i indsatserne, hvorfor de er mest anvendelige på den ”brede” del af botilbudsområdet.
Hvis man kan realisere elementer fra disse modeller, kan det medvirke til at løse en del af udfordringen med stigende udgifter, fordi det kan være med til at nedbringe enhedsudgifterne – dvs. prisen per indsats, plads eller borger. De to modeller løser dog ikke umiddelbart kapacitetsudfordringen, som er manglen på pladser på det mest specialiserede område.
Den tredje model kan potentielt sikre pladser til små, specifikke målgrupper
Udvidet anvendelse af ’delvis objektiv finansiering’ kan medvirke til at sikre pladser til udvalgte målgrupper på det mest specialiserede område, hvor der i dag mangler pladser. Denne model forudsætter objektive visitationskriterier og er forventeligt mest anvendelig på den ”smalle” (mest specialiserede) del af botilbudsområdet, hvor den også vil kunne bidrage til større faglig bæredygtighed.
Objektiv finansiering bidrager dog ikke umiddelbart til at løse udfordringen med stigende udgifter, og det er vigtigt at følge, hvilke konsekvenser modellen har for udgiftsudviklingen.
Videre overvejelser kræver afklaring og afprøvning
VIVE vurderer, at det vil kræve en proces med afklaring, afprøvning og modning af de forskellige elementer, hvis man vil gå videre med overvejelserne om at indrette en ny eller justeret økonomi- og styringsmodel på dele af botilbudsområdet.
Generelt er det væsentligt at undersøge nærmere, hvilke målgrupper og indsatstyper, der kan omfattes af hvilke elementer, samt overveje om der er behov for supplerende styringstiltag.
Metode
Undersøgelsen bygger på eksisterende skriftligt materiale og 16 interviews med videnspersoner, herunder relevante eksperter samt interessenter og aktører på området. Både bestiller- og leverandørperspektivet er repræsenteret, mens borgerperspektivet ikke er repræsenteret i interviewene.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Ekspertudvalget på socialområdetUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd