Afgangsprøvernes betydning for overgangen til ungdomsuddannelserne
Udgivelsens forfattere:
- Eva Lundstrøm Lademann
- Julie Schou Nicolajsen
- Beatrice Schindler Rangvid
- Hans Henrik Sievertsen
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
VIVE har for Rådet for Børns Læring undersøgt sammenhængen mellem grundskolens afgangsprøver og overgangen til ungdomsuddannelserne. Undersøgelsen består af to dele: en kvantitativ undersøgelse baseret på registerdata fra Danmarks Statistik og en kvalitativ undersøgelse baseret på seks fokusgruppeinterviews med elever i 9. klasse, 10. klasse og på ungdomsuddannelser.
De kvantitative analyser viser, at der er en tæt sammenhæng mellem karakterer i afgangsprøverne og sandsynligheden for, at eleven påbegynder og gennemfører en ungdomsuddannelse inden for fem år. Denne sammenhæng bliver dog noget svagere, hvis eleven inden afgangsprøverne allerede kender sine standpunktskarakterer.
Det især er karaktererne i matematik og dansk, der kan bruges til at forudsige, om eleven går i gang med en ungdomsuddannelse. Undersøgelserne tyder også på, at indførelsen af karakterkravet på 2,0 i dansk og matematik for optagelse på en erhvervsuddannelse har haft en negativ betydning for elevernes sandsynlighed for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Endelig viser en analyse af udtræksprøverne, at der ikke er bestemte fag, som har positiv eller negativ betydning for overgangen til ungdomsuddannelsen. Men hvis den enkelte trækker et fag, hvor eleven klarer sig relativt godt, så har det en lille positiv effekt på overgangen til ungdomsuddannelsen.
Den kvalitative analyse tyder på, at faglige forberedelser til afgangsprøverne fylder en stor del af skoleåret, mens tiden op til prøverne bruges på at blive bekendt med mundtlige prøveformer og prøveformerne i udtræksfag. De interviewede elever oplever, at udbyttet af afgangsprøver i højere grad er at lære at forberede sig og gå til prøve, end det bidrager til en faglig udvikling.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Sekretariatet for Rådet for Børns Læring, Børne- og UndervisningsministerietUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd