Rapport 5. MAJ 2011
ADHD-indsatser.
Udgivelsens forfattere:
- Mogens Christoffersen
- Ida Cecilie Norn Hammen
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
ADHD er en adfærdsmæssig forstyrrelse, hvis afgrænsning er til stadig diskussion blandt forskerne. Man har imidlertid anvendt både medicinsk behandling og psykosociale indsatser længe nok til at kunne vurdere, om de enkelte behandlingsformer har en virkning over for personer med diagnosen ADHD.
Denne rapports formål er at skabe overblik over den forskning, der findes om de virksomme indsatser over for ADHD hos børn og voksne.
Blandt rapportens konklusioner er, at medicinsk behandling giver gode resultater hos børn med ADHD, men at en kombination af medicinsk behandling og psykosociale programmer har en større effekt. Forskningen har ikke påvist nogen effekt af kognitiv terapi hos børn med ADHD. Hos voksne med ADHD har medicinsk behandling en virkning, og i kombination med medicin kan kognitiv terapi have en positiv effekt. Endelig mangler forskningen viden om langtidseffekterne af vedvarende medicinering.
Rapporten er udarbejdet i tilknytning til Servicestyrelsens projekt ’Ny og forstærket indsats til børn, unge og voksne med ADHD’ og er finansieret af Socialministeriet.
Denne rapports formål er at skabe overblik over den forskning, der findes om de virksomme indsatser over for ADHD hos børn og voksne.
Blandt rapportens konklusioner er, at medicinsk behandling giver gode resultater hos børn med ADHD, men at en kombination af medicinsk behandling og psykosociale programmer har en større effekt. Forskningen har ikke påvist nogen effekt af kognitiv terapi hos børn med ADHD. Hos voksne med ADHD har medicinsk behandling en virkning, og i kombination med medicin kan kognitiv terapi have en positiv effekt. Endelig mangler forskningen viden om langtidseffekterne af vedvarende medicinering.
Rapporten er udarbejdet i tilknytning til Servicestyrelsens projekt ’Ny og forstærket indsats til børn, unge og voksne med ADHD’ og er finansieret af Socialministeriet.
Udgivelsens forfattere
- Mogens ChristoffersenIda Cecilie Norn Hammen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd