10 skridt til et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD
Udgivelsens forfattere:
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse
- Socialområdet Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet
I Danmark er godt 10 % af de 16-24-årige hverken i job eller under uddannelse, og andelen af 25-årige, der ikke har en ungdomsuddannelse, er konstant omkring de 20 %. På erhvervsuddannelserne er frafaldet særligt højt sammenlignet med de gymnasiale uddannelser. Vi står derfor med et alvorligt og uløst problem, der kan have store konsekvenser for den enkelte og for samfundet. TrygFonden ønsker at sætte fokus på, hvordan flere børn og unge kan gennemføre folkeskolen og en ungdomsuddannelse.
I dette projekt har vi spurgt fagprofessionelle, forældre og elever/lærlinge om, hvilken viden de efterspørger, som kan hjælpe med at sikre et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD. Forventningen er, at indsigt i praksisperspektiver på vidensbehov kan styrke både kvaliteten og anvendeligheden af viden og ikke mindst effektiviteten og implementerbarheden af indsatser på området.
Resultater
Undersøgelsen peger på 10 sideordnede spørgsmål, som fagprofessionelle, forældre og elever/lærlinge sammen har identificeret og prioriteret som de vigtigste at besvare, for at sikre et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD.
Metode
Gennem en systematisk afdækning har fagprofessionelle i virksomheder og på skoler, forældre og tidligere og nuværende elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD sammen prioriteret, hvilke forskningsspørgsmål de synes, vi mangler svar på, hvis uddannelsesforløbet skal forbedres for elever/lærlinge med særlige støttebehov.
Projektets metode er inspireret af James Lind Alliance-metoden. Først blev der indsamlet 183 spørgsmål fra målgrupperne dels via en spørgeskemaundersøgelse målrettet elever/lærlinge med særlige støttebehov, forældre til elever/lærlinge med særlige støttebehov og fagprofessionelle, og dels via en række kvalitative interviews med elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD.
Disse 183 spørgsmål blev dernæst analyseret, kategoriseret og på baggrund af en række prioriteringskriterier skåret ned til 22 spørgsmål.
Den endelige udvælgelse af de 10 vigtigste spørgsmål til forskningen er blevet drøftet og besluttet af elever/lærlinge, forældre og fagprofessionelle på en fælles workshop.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
TrygFondenUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd