Børn og unges trivsel

De fleste børn og unge i Danmark lever et trygt og godt liv. Flere undersøgelser fra VIVE viser, at der på flere områder er tydelige udfordringer, særligt for udsatte grupper og inden for bestemte alders- og kønsgrupper. Det gælder særligt stigende mistrivsel blandt unge piger samt en mere markant mistrivsel blandt udsatte børn og unge.
På denne side har VIVE sammenfattet en række af vores centrale udgivelser på området inden for de seneste år.
Trivselsforståelse
Hvordan forstår vi børn og unges trivsel? Der findes mange forskellige forståelser og definitioner af børn og unges trivsel.
Fra et børnerettighedsperspektiv kan velfærd og trivsel forstås som realiseringen af børns rettigheder og det enkelte barns ret til at være det, som han eller hun har potentiale til.
Der er imidlertid også andre forhold, der påvirker børns liv, fx
- genetiske og biologiske, fx fysisk helbred
- livstilfredshed
- økonomiske forhold
- psykologiske forhold
- familie- og hverdagsmiljø
- karakteren af social udsathed
- forhold, der påvirker livschancer.
Børn og unges overordnede trivsel
De fleste børn og unge i Danmark lever et generelt trygt og godt liv, men flere undersøgelser peger på, at der samtidigt er væsentlige udfordringer. Visse aldersgrupper og sociale segmenter oplever stigende mistrivsel, som blandt andet manifesterer sig i nedsat skoleglæde, søvnproblemer og øget alkoholforbrug. Du kan læse mere om dette i den omfattende undersøgelse Børn og unge i Danmark - velfærd og trivsel.

Børn og unge i Danmark. Velfærd og trivsel 2022
De fleste børn og unge i Danmark lever generelt et godt og trygt liv, men på nogle områder er der også udfordringer. For eksempel har covid-19-pandemien sat sine spor både fagligt og socialt, mange får for lidt søvn, unges druk er steget, flere føler sig ensomme, og glæden ved at gå i skole er faldet. Det er nogle af de mange resultater i undersøgelsen Børn og unge i Danmark, som har fulgt børnebefolkningen gennem de seneste 12 år.
Sociale relationer og digitale platforme
Overgangen fra fysisk til digital interaktion har ændret måden, børn og unge knytter bånd på. En forskningsrapport fra VIVE fremhæver, at mens digitale platforme kan styrke sociale relationer og skabe nye fællesskaber, kan overdreven skærmbrug øge stress, nedsætte koncentrationen og risikere social isolation. Du kan læse mere om dette i rapporten Digitalt mediebrugs betydning for sociale relationer, fællesskaber og stress blandt unge.
Betydningen af idealer og forventninger
Idealer om at være en del af sociale fællesskaber, at klare sig godt i skolen og at få et godt job fylder rigtig meget for børn og unge. Mange børn og unge oplever et betydeligt pres – både fra sig selv og omverdenen – om at leve op til de idealer, der fylder. Dette pres rammer særligt piger, hvilket udmønter sig i følelser af utilstrækkelighed. Drenge er mere tilbøjelige til at lade sig motivere af egne og andres forventninger. Du kan læse mere om dette i rapporten Idealer og forventninger til børn og unge.
Psykisk mistrivsel og forebyggende indsatser
Flere studier dokumenterer, at omkring 5-10 % af de unge er særligt belastede af psykisk mistrivsel – karakteriseret ved symptomer som lav livstilfredshed, stress og ensomhed. En systematisk litteraturgennemgang har identificeret 17 studier, der peger på positive effekter af forebyggende indsatser, selvom der fortsat er behov for yderligere dokumentation for at fastlægge de mest effektive metoder. Du kan læse mere om dette i rapporten Forebyggende indsatser til unge i psykisk mistrivsel.
COVID-19’s varige aftryk
Pandemien har sat tydelige spor, især blandt de unge, der allerede havde udfordringer – både fagligt og socialt. Data fra Børn og Unge i Danmark viser, at børn og unge med begrænsede ressourcer og eksisterende vanskeligheder oplevede større problemer med at følge med i skolen, mens sociale afsavn, især blandt ældre piger, er blevet mere udtalte. Det kan du læse mere om i rapporten Børn og Unge i Danmark.
Specifikke udsatte grupper med særlige behov og udfordringer
VIVE har undersøgt livssituationen for en række specifikke grupper med særlige problemstillinger. Fx viser en undersøgelse, at LGBT+-elever trivsel langt dårligere end deres jævnaldrende. Læs mere om dette i rapporten LGBT+-elevers trivsel og mentale sundhed samt oplevelser af mobning, vold, chikane og diskrimination.
VIVE har også afdækket, at op mod hvert fjerde barn har særlige behov i skolen, der kræver målrettede indsatser fra lærere og pædagogisk personale. Læse mere om dette i rapporten Støtte til elever med særlige behov i skolen.
Trivslen blandt anbragte og udsatte børn og unge er også lavere end blandt jævnaldrende. De er mindre tilfredse med deres liv og ser mere negativt på fremtiden. De har oftest haft en kompleks opvækst, og der er behov for at støtte dem massivt tidligere i livet. Det kan du læse mere om på VIVEs temaside om anbragte børn.

Magasin om børn og unges trivsel
VIVE har i november 2023 udgivet et magasin, der giver et indblik i VIVEs forskning om trivsel blandt børn og unge. Emnet anskues både ud fra økonomiske, sociale og psykologiske vinkler – og der er også fokus på, hvordan vi forstår og forholder os til begrebet ’trivsel’.