Debatindlæg 17. JUN 2024
Vejen er nu banet for at inkludere sygepleje i ældrereformen
Udgivelsens forfattere:
- Sundhed
- Ældre Sundhed, Ældre
Sundhedsstrukturkommissionen bidrager til, at debatten om ældrereformen kan lukkes, samtidig med at den har åbnet for debatten om en kommende sundhedsreform. Det konkluderer Vive-forsker og opsummerer kommissionens modeller for et nyt sundhedsvæsen.
Sundhedsstrukturkommissionen har fremlagt sine anbefalinger på baggrund af en grundig analyse af de udfordringer, vi som samfund står overfor med et stigende antal pleje- og behandlingskrævende ældre og store udfordringer med at rekruttere kompetent personale – særligt i yderområderne.
Anbefalingerne består af seks tværgående anbefalinger og tre modeller – hver med sine styrker og svagheder.
Den første model samler ansvaret for forebyggelse, behandling, pleje, genoptræning og rehabilitering på sundheds- og ældreområdet i et mindre antal pleje- og omsorgsregioner. Den fremstår som kommissionens bedste bud på, hvad der skal til for at løse de udfordringer, vi som samfund står overfor. Men det er også den model, der indebærer de største ændringer i forhold til det, vi er vant til.
Den anden model samler ansvaret for forebyggelse, behandling, pleje, genoptræning og rehabilitering på sundheds- og ældreområdet i en statslig løsning, der igen er fordelt på et mindre antal pleje- og omsorgsregioner. Den fremstår som kommissionens næstbedste bud på, hvordan man kan løse udfordringerne. Plejecentrene forbliver i kommunerne i denne model.
Den sidste model fastholder det opdelte sundhedsvæsen, som vi kender fra i dag, på (eventuelt lidt færre) regioner og kommuner. Den indeholder ifølge Jesper Fisker »lettere kirurgiske indgreb« de steder, hvor nogle kommuner vurderes at være for små til at sikre en tilstrækkelig høj kvalitet indenfor genoptræning og ’akutsygepleje’.
Modellen har karakter af at være kommissionens bedste bud i den situation, hvor der eventuelt ikke kan etableres enighed om at ændre mere grundlæggende på den eksisterende opgavedeling. Det er et muligt scenarie, skal man tro sundhedsministerens foreløbige angivelser fra pressemødet, at »regeringen har svært ved at se, at kommunerne ikke skal have ansvaret for personlig pleje, madservice med mere.«
Noget af det, man kan hæfte sig ved på tværs af modellerne, er, at personlig pleje og ikke-akut sygepleje holdes samlet i alle modeller. Hermed åbnes døren for, at sygeplejen inkluderes som del af helhedsplejen i den brede politiske aftale om ældrereformen.
Sundhedsstrukturkommissionen på denne baggrund har bidraget til, at debatten om ældrereformen kan lukkes, samtidig med at den har åbnet for debatten om en kommende sundhedsreform.
Sundhedsstrukturkommissionen har fremlagt sine anbefalinger på baggrund af en grundig analyse af de udfordringer, vi som samfund står overfor med et stigende antal pleje- og behandlingskrævende ældre og store udfordringer med at rekruttere kompetent personale – særligt i yderområderne.
Anbefalingerne består af seks tværgående anbefalinger og tre modeller – hver med sine styrker og svagheder.
Den første model samler ansvaret for forebyggelse, behandling, pleje, genoptræning og rehabilitering på sundheds- og ældreområdet i et mindre antal pleje- og omsorgsregioner. Den fremstår som kommissionens bedste bud på, hvad der skal til for at løse de udfordringer, vi som samfund står overfor. Men det er også den model, der indebærer de største ændringer i forhold til det, vi er vant til.
Den anden model samler ansvaret for forebyggelse, behandling, pleje, genoptræning og rehabilitering på sundheds- og ældreområdet i en statslig løsning, der igen er fordelt på et mindre antal pleje- og omsorgsregioner. Den fremstår som kommissionens næstbedste bud på, hvordan man kan løse udfordringerne. Plejecentrene forbliver i kommunerne i denne model.
Den sidste model fastholder det opdelte sundhedsvæsen, som vi kender fra i dag, på (eventuelt lidt færre) regioner og kommuner. Den indeholder ifølge Jesper Fisker »lettere kirurgiske indgreb« de steder, hvor nogle kommuner vurderes at være for små til at sikre en tilstrækkelig høj kvalitet indenfor genoptræning og ’akutsygepleje’.
Modellen har karakter af at være kommissionens bedste bud i den situation, hvor der eventuelt ikke kan etableres enighed om at ændre mere grundlæggende på den eksisterende opgavedeling. Det er et muligt scenarie, skal man tro sundhedsministerens foreløbige angivelser fra pressemødet, at »regeringen har svært ved at se, at kommunerne ikke skal have ansvaret for personlig pleje, madservice med mere.«
Noget af det, man kan hæfte sig ved på tværs af modellerne, er, at personlig pleje og ikke-akut sygepleje holdes samlet i alle modeller. Hermed åbnes døren for, at sygeplejen inkluderes som del af helhedsplejen i den brede politiske aftale om ældrereformen.
Sundhedsstrukturkommissionen på denne baggrund har bidraget til, at debatten om ældrereformen kan lukkes, samtidig med at den har åbnet for debatten om en kommende sundhedsreform.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Seniormonitor