Samtilsyn kan mere end ældreloven lægger op til
Udgivelsens forfattere:
- Sundhed
- Ældre Sundhed, Ældre
Ældrereformen vil frigive tid fra bureaukratiske opgaver til, at medarbejderne i faglige fællesskaber i højere grad kan bruge tid på kerneopgaven omsorgen og plejen af de ældre. Den består af en række forskellige reformelementer, herunder en tilsynsreform. Med tilsynsreformen nedlægges det kommunale tilsyn efter Servicelovens §151, og det statslige ældretilsyn udfases. I stedet indføres et nyt tværkommunalt ældretilsyn samt ”samtilsyn på plejehjem”.
VIVE: Prøvehandlinger med samtilsyn er lovende
VIVE har evalueret de prøvehandlinger, der er gennemført i foråret 2024.
Evalueringen finder, at samtilsyn både har potentiale til at frigive tid fra bureaukratiske opgaver og skabe et forenklet, koordineret og helhedsorienteret tilsyn, der opleves som meningsfuldt af medarbejdere og ledere på plejehjem og i kommunerne.
Det forudsætter, i henhold til VIVEs evaluering, at samtilsyn gennemføres som et reelt samtilsyn, hvor de tilsynsførende samarbejder om opgaveløsningen, og hvor der er én varsling, én plan for dataindsamling og én mundtlig/skriftlig afrapportering.
VIVE ser tre mulige modeller for samtilsyn:
- Den lille model samler ældretilsynet og det sundhedsfaglige tilsyn og gennemføres af 2 tilsynsførende, der samarbejder om opgaveløsningen.
- Mellemmodellen samler ældretilsynet, det sundhedsfaglige tilsyn og arbejdstilsynet, og gennemføres af 2-4 tilsynsførende, afhængig af plejehjemmets størrelse.
- Den store model samler ældretilsynet, det sundhedsfaglige tilsyn, arbejdstilsynet, fødevarekontrollen og brandsynet og gennemføres af 2-4 tilsynsførende, afhængig af plejehjemmets størrelse.
Den store model kræver et større udviklingsarbejde end de øvrige, og derfor virker det umiddelbart som en god ide, at Social-, Bolig og Ældreministeriet jf. bemærkningerne til lovudkastet ønsker at starte med mellemmodellen og først derefter gå videre med den store model.
Ældreloven realiserer ikke det fulde potentiale
VIVE anbefaler i sin evaluering, at samtilsyn gennemføres som et fast grundsyn hvert 2-3. år, suppleret med fokuserede tilsyn i de tilfælde, hvor der vurderes at være størst risiko.
Det er helt nødvendigt at samordne udvælgelsen af plejehjem til at medvirke ved samtilsyn, hvis potentialet skal realiseres, og vi ikke bare skal fastholde den nuværende praksis, hvor tilsynene varetages af fem forskellige myndigheder, med afsæt i hver deres lovgivning.
I den forbindelse kan det ses som en udfordring, at lovudkastet lægger op til, at samtilsyn (kun) skal gennemføres i det tilfælde, hvor to eller flere tilsynsmyndigheder uafhængigt af hinanden udtager samme plejeenhed til tilsyn i samme kalenderår.
Hvis ældretilsynet gennemføres hvert 2-3 år, det sundhedsfaglige tilsyn hvert 8-10. år og arbejdstilsynet hvert 3-4. år, er der ganske lav sandsynlighed for, at de tre tilsyn uafhængigt af hinanden vil udtage den samme plejeenhed til tilsyn.
Det er ærgerligt, da VIVEs evaluering viser, at samtilsyn rummer et stort potentiale for at frigive tid fra bureaukratiske opgaver, samt for at skabe et bedre koordineret og mere meningsfuldt tilsyn for medarbejdere og ledere på plejehjem og i kommunerne.
I stedet for at nedtone det, kunne det med fordel udbredes til også at omfatte hjemmeplejen.
Fem tilsyn efter ældrereformen
- Ældretilsynet gennemføres med afsæt i Ældreloven af de kommuner, der udpeges af Ældreministeren
- Det sundhedsfaglige tilsyn gennemføres med afsæt i Sundhedsloven af Styrelsen for Patientsikkerhed
- Arbejdstilsynet gennemføres med afsæt i Arbejdsmiljøloven af Arbejdstilsynet
- Fødevarekontrollen gennemføres med afsæt i Fødevareloven af Fødevarestyrelsen
- Brandsynet gennemføres med afsæt i Beredskabsloven og Beredskabsstyrelsens brandsynsbekendtgørelse af de (fælles-)kommunale brandsyn.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
NB Ældre