Nyhed 16. FEB 2025

Kollegerne er vigtige for læring og trivsel blandt medarbejdere med udenlandsk baggrund

  • Arbejdsmarked
  • Sundhed
  • Ældre
Modelfoto: Mathilde Bech/VIVE
Medarbejdere med udenlandsk baggrund og dansk som andetsprog skal både lære et nyt fag og et nyt sprog. Derfor har de brug for ekstra tid og støtte.

Det kan give udfordringer på arbejdspladserne i ældreplejen, når nye medarbejderne kommer med en anden kulturel baggrund og har dansk som andetsprog. Derfor er det helt centralt at understøtte sproglæringen hos ansatte med udenlandsk baggrund. Her spiller kollegerne en af hovedrollerne.

Et stigende antal medarbejdere i ældreplejen har udenlandsk baggrund og er stadig i gang med at udvikle deres danske sprog. Det stiller særlige krav til deres oplæring og samarbejdet på arbejdspladserne. Sproglige udfordringer og kulturelt betingede forståelser af aldring og ældrepleje har nemlig betydning for, hvordan man går til opgaverne, hvordan man skaber relation til borgere og kolleger, og hvordan medarbejdere med dansk som andetsprog inkluderes på arbejdspladsen. Det fremgår af en ny udgivelse fra VIVE.

”Hvis man skal sikre sproglæring og trivsel blandt medarbejdere med udenlandsk baggrund, er det nødvendigt at vide, hvilke udfordringer de møder i den danske ældrepleje, og hvordan man bedst understøtter deres læreproces og trivsel, så de har lyst til at blive på arbejdspladsen. Og her spiller blandt andet deres kolleger en væsentlig rolle,” siger Sara Lei Sparre, seniorforsker i VIVE.

Sara Lei Sparre står sammen med projektudvikler Johanne Korsdal Sørensen fra Aarhus Universitet bag notatet ’Dansk som andetsprog i sundheds- og omsorgsarbejde – udfordringer og potentialer’.

Her peger de på især tre veje til at understøtte sproglæring og inklusion:

  • Skræddersyede tilbud om sproglæring og støtte fra kolleger til at styrke sproglæringen
  • Anerkendelse af nonverbal kommunikation og borgernes rolle som uformelle sprogmentorer
  • Tid til sprogudvikling, når man holder møder eller på anden måde kommunikerer fagligt.

Medarbejdere, som på en og samme tid skal lære et nyt fag og et nyt sprog, har brug for ekstra tid og støtte, og omvendt kan for meget fokus på sproglige fejl og mangler skabe nervøsitet og usikkerhed på, om man kommer til at klare arbejdet.

”Det kræver en indsats fra alle. Medarbejderne med udenlandsk baggrund skal blive fortrolige med et nyt sprog, en ny arbejdsplads og nye faglige arbejdsgange. De øvrige medarbejdere skal give ekstra tid og plads til oplæring i en allerede presset hverdag. Til gengæld er potentialet stort, når det lykkes,” siger Sara Lei Sparre.

Notatet bygger på resultater fra det treårige forskningsprojekt MIGSOSU fra 2021 til 2024, som er finansieret af Innovationsfonden og var et samarbejde mellem Aarhus Universitet, VIVE og Alexandra Instituttet. Projektet har blandt andet undersøgt herboende migranters vej gennem social- og sundhedsuddannelserne for at give bedre viden om, hvordan man sikrer den bedst mulige oplæring.

Projektet har også resulteret i udviklingen af it-værktøjet SOSU Appen, som konkret kan hjælpe medarbejdere med udenlandsk baggrund i deres sproglige udfordringer på arbejdspladsen.

Læs mere fra MIGSOSU-projektet