Voksne er blevet bedre til at læse og regne
- Arbejdsmarked
- Dagtilbud, skole og uddannelse Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Danmark og Finland skiller sig ud ved være de eneste af 31 lande i PIAAC-undersøgelsen 2022/2023, hvor den voksne del af befolkningen er blevet bedre til at læse. Befolkningens regnefærdigheder er steget i otte lande, og her er Danmark også iblandt. Forbedringerne er sket siden første PIAAC, som fandt sted i 2011/2012.
”Det samfund, vi lever i, stiller højere og højere krav. Færdighederne er vigtige i forhold til den enkelte danskers muligheder for at deltage i uddannelse og arbejde, men de har også stor betydning for landets produktivitet, international konkurrenceevne og sociale sammenhængskraft,” forklarer Mona Larsen, projektchef i VIVE.
Det positive resultat hænger i høj grad sammen med et stigende uddannelsesniveau i perioden 2011/2012 til 2022/2023, som har bidraget til, at befolkningen samlet set er blevet bedre til at læse og regne. Men selvom voksne i Danmark har bedre færdigheder end i 2011/2012, så er niveauet fortsat lavere end i Norge, Sverige og Finland, hvor særligt finnerne klarer sig bedre.
Stadig mange med færdigheder på lavt niveau
Mange voksne i Danmark har fortsat svært ved at læse og regne. Resultaterne fra PIAAC viser, at omkring hver sjette voksne i Danmark har færdigheder på et lavt niveau i enten læsning eller regning – og ofte begge dele.
”Det er værd at bemærke, at andelen af voksne i Danmark med læse- og regnefærdigheder på lavt niveau ikke har ændret sig nævneværdigt. Fremgangen i færdigheder skyldes primært, at der er blevet flere med færdigheder på et højt niveau og færre med færdigheder på et mellemniveau. Men der ligger fortsat mange voksne på lavt niveau, som har udfordringer med både læsning og regning,” forklarer Mona Larsen.
De 55-65-årige er den aldersgruppe, der scorer lavest i deres læse- og regnefærdigheder, mens færdighederne i gennemsnit topper blandt de 31-årige.
Ud over læse- og regnefærdigheder så undersøger PIAAC blandt andet også indvandreres færdigheder, voksnes brug af IT og deltagelse i ikke-formel læring og voksen- og efteruddannelse (VEU). Resultaterne for disse områder kan læses i rapporten Voksnes læse- og regnefærdigheder.
Om PIAAC
PIAAC står for ’Programme for the International Assessment of Adult Competencies’ og er den hidtil største internationale undersøgelse af voksnes færdigheder inden for læsning, regning og problemløsning.
Det er OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), der tilrettelægger og koordinerer undersøgelsen. I PIAAC 2022/2023 har 31 lande – primært fra Europa – deltaget. Fra hvert land deltager minimum 4.000 voksne mellem 16 og 65 år i undersøgelsen. 5.067 voksne har deltaget i den danske del af PIAAC i 2022/2023. Dette er anden bølge af undersøgelsen. Første gang PIAAC blev gennemført var i 2011/2012.
I Danmark er PIAAC finansieret af Børne- og Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Erhvervsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet.