Nyhed 23. OKT 2024

VIVE-forskere skal undersøge, hvordan karakterer påvirker elevers uddannelsesadfærd, uddannelsesvalg og trivsel

  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Karaktergivningen i grundskolens afgangsprøver har betydning for blandt andet elevernes chancer for videre uddannelser. Men der mangler viden om, hvordan karakterer påvirker elevernes uddannelsesadfærd, deres valg af uddannelse og deres trivsel. Den viden vil tre VIVE-forskere nu søge at tilvejebringe igennem et nyt forskningsprojekt.

Prøver og karakterer spiller en central rolle i stort set alle skolesystemer. Karakterer påvirker elevers chancer for at komme ind på uddannelser, og de fungerer også som et vigtigt signal til potentielle arbejdsgivere. Men selvom karakterer spiller en vigtig rolle for uddannelse og job, så er der kun begrænset videnskabelige viden om, hvordan karakterer påvirker elevers uddannelsesadfærd, uddannelsesvalg og trivsel.

Den manglende viden vil Hans Henrik Sievertsen, professor MSO, Beatrice Schindler Rangvid, seniorforsker, og Julie Schou Nicolajsen, analytiker, nu prøve at tilvejebringe med et forskningsprojekt, som Danmarks Frie Forskningsfond har bevilget 2,2 mio. kr. til.

Første del af undersøgelsen vil være at se på, hvordan karakterer i grundskolens afgangsprøver påvirker unges uddannelsesvalg og deres fremtidige skolepræstationer.

”Karaktererne fungerer jo som signaler om, hvor godt man har klaret sig i et fag, men det er uklart, hvordan elever sammenligner og fortolker karakterer på tværs af forskellige fag. Den analyse er central for at forstå, hvordan elever bruger karakterer til at vælge, hvilket fag de vil specialisere sig i, og dermed også hvilken vej de vil gå i deres fremtidige arbejdsliv,” fortæller Hans Henrik Sievertsen, der leder projektet.

Anden del af undersøgelsen sætter fokus på, hvordan karakterer fra grundskolens afgangsprøver påvirker elevernes trivsel. Til det brug inddrages blandt andet sundhedsdata og data fra trivselsmålinger og fokusgruppeinterviews.

”Vi kobler detaljerede data om resultater i afgangsprøverne med information om elevernes brug af sundhedsydelser og med spørgeskemaundersøgelser og fokusgruppeinterviews blandt eleverne om trivsel,” fortæller Hans Henrik Sievertsen.

Projektet vil dermed give ny viden om, hvordan karakterer påvirker uddannelsesvalg og unges trivsel.

Projektet kører fra 2025 til 2028.