Nyt forskningsprojekt om fritidspædagogikkens organisering og børns deltagelsespraksis
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Fritidsklubber spiller en central rolle i at skabe fællesskaber og trivsel for børn – særligt for dem, der er i udsatte positioner.
Et nyt forskningsprojekt har fået 2 mio. kr. fra Partnerskab for Børneforskning til at undersøge, hvordan kommuners og klubbers organisering af fritidspædagogikken påvirker børn og unges muligheder for at deltage i klubfællesskaber.
Målet med projektet er skabe viden, som kan bruges af kommuner, ledere og fritidspædagoger i arbejdet med børn, og hvordan fritidsinstitutioner kan understøtte et godt børne- og ungdomsliv for alle.
”Forskningen kan være med til at gøre en positiv forskel i børn og unges liv. Projektet har også et fokus på børn og unges adgang til fællesskaber, fordi vi ved, at børnefællesskaber er vigtigt for børn og unges trivsel, læring og dannelse,” siger Bente Bjørnholt.
Om projektet
Projektet har titlen ”På kanten af klubben” og løber fra 2025 til 2028. Det ledes af lektor Sofie Sauzet, Københavns Professionshøjskole, og gennemføres sammen med post doc. Marianne Brodersen, Roskilde Universitet.