Ni anbefalinger og en ny app skal støtte SOSU-elever med migrantbaggrund
- Arbejdsmarked
- Ældre Arbejdsmarked, Ældre
Hvordan kan man sikre, at flere elever med migrantbaggrund på landets social- og sundhedsuddannelser får deres eksamensbevis?
Et skridt på vejen kan være mere sproghjælp og en mere individuelt tilpasset oplæring. Det er konklusionerne i et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet, VIVE og Alexandra Instituttet, som blandt andet har udviklet en sproghjælpsapp.
”Som en del af projektet har vi udviklet SOSU Appen, som kan hjælpe eleverne, når de taler med borgere eller kollegaer. Appen kan også hjælpe med fagsprog, og eleverne kan finde et kropatlas, hvor de kan få navne på de enkelte kropsdele læst højt,” siger Johanne Korsdal Sørensen, ph.d. og projektudvikler ved Aarhus Universitet.
Forskningsprojektet er desuden mundet ud i ni anbefalinger til skoler og kommuner.
Mere hjælp kan fastholde elever
Næsten 50 procent af social- og sundhedshjælperelever og over 25 procent af social- og sundhedsassistentelever i Danmark er født og opvokset uden for landets grænser. Derfor mener forskerne, at der er behov for mere viden om, hvilke udfordringer eleverne støder på i hverdagen:
”Det kræver en stor indsats at lære et nyt fag og sprog på samme tid, og derfor ser vi også, at nogle af eleverne med migrantbaggrund afbryder uddannelsen undervejs. Vores projekt kan hjælpe både skoler og de kommunale arbejdspladser med at understøtte eleverne, så de får et godt uddannelsesforløb og et godt arbejdsliv efterfølgende,” siger Sara Lei Sparre, der er seniorforsker på VIVE.
Forskningsprojektet anbefaler blandt andet, at man i højere grad anerkender og understøtter kognitivt friske ældre borgeres rolle i elevernes sproglæring.
”Elever med migrantbaggrund lærer også dansk ved at tale med de ældre borgere. I flere tilfælde ser vi ovenikøbet, at borgernes mere uformelle sproghjælp til eleverne styrker forholdet mellem elev og borger, fordi eleverne så også har brug for borgerens hjælp”, forklarer Sara Lei Sparre.
Forskningsprojektet hedder ’Fra Migrant til SOSU-aspirant (MIGSOSU)’ og er finansieret af Innovationsfonden.
Anbefalinger: Tre eksempler
En bedre overlevering: Etablér en systematisk kommunikations- og vidensdeling mellem skolernes lærere og oplæringsvejledere forud for elevernes oplæring.
Faste og skræddersyede sprogtilbud i oplæringen: Tilbyd eleverne fast og skræddersyet sprogundervisning individuelt eller i små grupper. Hjælp dem med at forstå og reflektere over fx professionel ældreomsorg.
Anerkend borgernes rolle i elevernes sproglæring: Fremhæv de positive aspekter af, at eleverne lærer dansk ved at tale med borgere. Vær opmærksom på sproglæring, når der laves besøgsplaner.