Matchmaking af ledige på tværs af kommunegrænser kan potentielt få flere i arbejde i brancher, der mangler arbejdskraft
- Arbejdsmarked Arbejdsmarked
Forestil dig, at du gerne vil spise på en restaurant, men at du bliver afvist i døren, fordi der mangler medarbejdere. Mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark er en voksende udfordring, og der mangler særligt medarbejdere inden for sundhedssektoren, restaurant- og hotelbranchen samt industriel produktion.
For at få flere jobparate ledige i arbejde er jobcentre gået sammen i samarbejder på tværs af kommunegrænser. Formålet er at matche ledige personer med brancher og lokale virksomheder, der mangler medarbejdere.
En ny undersøgelse fra VIVE har undersøgt, hvordan 10 såkaldte tværkommunale rekrutteringssamarbejder organiserer sig, så der skabes gode rammer for at matche ledige og virksomheder. Studiet fremhæver især nødvendigheden af håndholdte indsatser, der tager hensyn til lokale og regionale forhold, herunder virksomheders og branchers behov for specifikke kompetencer:
”Det er vigtigt, at jobcentrene har fingeren på pulsen, fordi arbejdsmarkedet er omskifteligt. Det påvirker også virksomhedernes behov. I områder, hvor mange virksomheder har brug for medarbejdere til produktion, vil det eksempelvis være optimalt at opkvalificere ledige fra de nærliggende kommuner til netop dette fagområde,” siger Anna Lange Rasmussen, der er analytiker på VIVE.
Relationer har afgørende betydning
Studiet viser, at et succesfuldt match mellem ledige og virksomheder ofte hænger sammen med de enkelte medarbejdere, som er tilknyttet samarbejdet:
”De gode samarbejder afhænger ofte af ildsjæle, der igennem mange år har opbygget et tæt netværk med virksomheder, jobcentre og uddannelsesinstitutioner. Det gør samtidig samarbejderne afhængige af enkeltpersoner og dermed kan indsatsen blive sårbar, hvis vigtige nøglemedarbejdere skifter job.”
På samme måde kan det også gøre indsatsen sværere, når virksomheder udliciterer HR-arbejde i forbindelse med ansættelser, fordi man risikerer at miste en vedvarende dialog med de samme samarbejdspartnere. Desuden bliver indsatsen udfordret, når virksomhederne ændrer deres efterspørgsel efter en bestemt type arbejdskraft. Det kan medføre, at de ledige alligevel ikke kommer i arbejde.
Redskaber, der kan understøtte matchningsprocessen mellem ledig og virksomhed
- En håndholdt indsats med en tæt personlig kontakt og relation til virksomhed, uddannelsesinstitution, ledig og andre aktører
- Politisk og ressourcemæssig opbakning er vigtig for at imødekomme virksomhedernes behov for arbejdskraft
- Overblik over det lokale og regionale arbejdsmarked i forhold til efterspørgslen af arbejdskraft
- Dialog og samarbejde mellem alle involverede samarbejdspartnere
- Informationsmøder, hvor de involverede møder hinanden
- Screening af de ledige for at mindske risikoen for fejlmatch.
- Virksomhedspraktik af forskellig længde, hvor virksomhed og ledig kan se hinanden an
- Besøg på og af virksomheder under uddannelsesforløb giver mulighed for, at virksomhed og ledig mødes, og virksomheden kan få et indblik i den lediges kvalifikationer
- Opfølgning af den lediges udvikling i opkvalificeringen og frem til ansættelse på virksomheden.