Faste teams i ældreplejen styrker medarbejdernes faglighed og trivsel
- Sundhed
- Ældre Sundhed, Ældre
En gruppe af de samme 10-14 medarbejdere med forskellige fagligheder såsom social- og sundhedshjælpere, ergoterapeuter og sygeplejersker, der arbejder sammen for at pleje de samme beboere. Sådan kan et fast, tværfagligt og selvstyrende team se ud. Og med ældrereformen har der vist sig at være både politiske ambitioner og økonomisk vilje til netop at organisere fremtidens ældrepleje i faste teams.
25 kommuner har allerede gjort sig indledende erfaringer med teamorganiseringen. Kommunerne har været en del af et udviklingsprojekt i Social- og Boligstyrelsen, hvor der blev afsat knap 200 millioner kroner til at arbejde med faste teams fra 2022 til 2023. VIVE har gennemført en evaluering, der har fulgt arbejdet for at opsamle og udbrede resultater og læring.
”Arbejdet med teamorganisering viser, at det bidrager positivt til medarbejdernes faglige og sociale rammer. Generelt oplever de bedre trivsel og arbejdsglæde, fordi de får et større ansvar og mere indflydelse på, hvordan de tilrettelægger deres arbejde,” siger Martin Sandberg Buch, projektchef i VIVE.
Evalueringen peger på, at borgerne i de 25 forsøgskommuner er tilfredse med det faste personale, de modtager hjælp fra i de faste teams. Borgerne er imidlertid ikke i stand til at vurdere, om teamorganiseringen har ændret kvaliteten af hjælpen, og de efterspørger fortsat en større grad af kontinuitet og stabilitet i relationen til plejepersonale
Faste teams kalder på kulturforandringer
Flere kommuner oplever, at arbejdet med faste teams ikke alene indebærer en organisatorisk omstilling, men i høj grad også forandrer professionsforståelser, vaner og rutiner – og dermed kræver kulturforandringer. Her er lederne helt centrale i at drive den udvikling fremad.
”Kulturforandring kræver tæt, nærværende og kompetent forandringsledelse i det daglige, men det er samtidig vigtigt med en mere coachende og tværfaglig ledelse for at nå i mål. Og det har mange ledere svært ved at honorere,” siger Martin Sandberg Buch.
Han peger derfor på, at det er vigtigt at have et særligt fokus på ledelsesniveauet, når alle landets kommuner skal i gang med at omorganisere ældreplejen.
Organisering og rammevilkår spænder ben
Evalueringen peger på, at kommunerne står i et organisatorisk dilemma, når de vil introducere faste, tværfaglige og selvstyrende teams i de eksisterende organisatoriske rammer. Det handler om en grundlæggende modsætning mellem teamorganiseringen, som bunder i principper om tværfagligt, småt og simpelt, og de eksisterende store, hierarkiske og funktionsopdelte kommunale organisationer.
”Når medarbejdere og ledelse skal tilgodese begge organiseringer, øger det kompleksiteten og brugen af ressourcer. Hvis kommunerne skal opnå det fulde potentiale med teamorganiseringen, er det afgørende, at man fra politisk hold gentænker lovgivning og styring på det kommunale sundheds- og ældreområde,” siger Martin Sandberg Buch.
VIVE peger konkret på, at der er behov for nye rammer for visitation af personlig pleje med henblik på at integrere det i den daglige og faglige praksis, og at rehabilitering, sygepleje og personlig pleje bliver sammentænkt, så indsatsområderne ikke er paragraf- og lovgivningsmæssigt adskilt.
Denne artikel er en del af VIVE-magasin nr. 3, 2024. Temaet er Ældrevelfærd.