Fald i skolefravær efter understøttende indsats
- Dagtilbud, skole og uddannelse
- Økonomi og styring Dagtilbud, skole og uddannelse, Økonomi og styring
188 skoler i 23 kommuner fik del i de 69 millioner kroner, som regeringen i 2022 i samarbejde med Novo Nordisk Fonden uddelte for at understøtte skoleelevers læring og trivsel i kølvandet på covid-19. I alt blev omkring 9.500 elever berørt af initiativet. De positive virkninger af initiativet har især været at finde blandt de mindste elever i skolerne: De yngste elever blev lidt gladere for at gå i skole som følge af indsatserne. Det kommer til udtryk ved en lille stigning i skoleglæde (ca. 1,5 procent stigning) og et fald i fraværet på 0,6 fraværsdag i skolehalvåret (ca. 10 procent) for elever op til 3. klasse.
Det viser en evaluering af initiativet, som VIVE har foretaget.
De tildelte midler svarer samlet set til tre fjerdele lærerårsværk pr. deltagende skole. De fleste skoler anvendte pengene til flere timer med to voksne i klassen, og dernæst fulgte anvendelse af penge til undervisning i små grupper.
Seniorforsker Vibeke Myrup Jensen, som har ledet evalueringen af initiativet, siger om resultaterne:
”Resultaterne giver et kærkomment håb i tider med megen fokus på skolernes økonomiske situation, faldende trivsel og færre elever, som består 9. klasse. Resultaterne viser, at det er muligt at skabe målbare forandringer, hvis pengene anvendes på specifikke tiltag”.
Hun tilføjer, at evalueringen også viser enkelte tegn på, at elever i 9. og 10. klasse får lidt bedre standpunktskarakterer i dansk i de klasser, der har været en del af initiativet.
”Desværre gælder det ikke prøverne ved afslutningen af 9. eller 10. klasse, og heller ikke for karakterer i matematik. Vi finder heller ikke tegn på bedre trivsel eller mindre fravær for de ældste elever (5.-9. klasse), og vi har ikke rigtig noget godt bud på, hvorfor det er sådan”.
Undervisning i små grupper gav fald i fravær
Nogle skoler tilbød undervisning i små grupper til elever i 5.-10. klasse – en undervisningsform, som er mere intensiv og derfor også må forventes at blive givet til elever med et særligt behov. For denne gruppe førte initiativet til et markant fald i fraværet på 20 procent (1,3 dage på et skolehalvår).
Stil ikke kun forventninger til timetal, men læg også en plan for, hvordan indsatserne kan gennemføres
Underviserne har generelt været glade for initiativet, især når de samtidig har deltaget i planlægningen af tiltagene på egen skole, og når der løbende blev fulgt op på tiltagene med sparring, evaluering og kompetenceudvikling.
Et opmærksomhedspunkt til kommende udmøntninger af øremærkede midler er, at der ikke kun specificeres forventninger til det konkrete antal undervisningstimer med eleverne, men at der i lige så høj grad også specificeres forventninger til, hvordan kommunerne og skolerne sikrer, at indsatserne gennemføres, herunder at der afsættes nok tid til planlægning.
Partnerskab bag initiativet
Et partnerskab mellem Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, KL, Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Egmont Fonden iværksatte det nationale initiativ for de mest udsatte børns trivsel og læring efter covid-19.
Novo Nordisk Fonden og Staten finansierede initiativet.