Anbragte børn og unge, forældre, plejeforældre og fagprofessionelle hjælper forskere med at stille de rigtige spørgsmål
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
I Danmark er omkring hver tiende af de 16-24-årige hverken i job eller under uddannelse, og hver femte 25-årige er uden en ungdomsuddannelse. Anbragte børn vejer særligt tungt i den opgørelse. Det er et problem for den enkelte, som ikke får udfoldet sit potentiale, men også for samfundet.
TrygFonden ønsker derfor at sætte fokus på, hvad der skal til for at få flere til at påbegynde og fuldføre en uddannelse, og hvad der opleves som de vigtigste barrierer. Fonden har bedt VIVE afdække, hvilken viden børn, unge, forældre og fagprofessionelle efterspørger, hvis flere børn og unge skal komme godt igennem grundskolen og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Den nye tilgang ”10 skridt til børn og unges uddannelse” skal give stemme til erfaringseksperterne, der kender udfordringerne indefra. Den er inspireret af lignende engelske undersøgelser, som James Lind Alliance gennemfører.
11 spørgsmål
Den første af fire undersøgelser har identificeret 11 forskningsspørgsmål, som anbragte børn og unge, forældre, plejeforældre og fagprofessionelle sammen har fundet, er de vigtigste at besvare, for at flere anbragte børn og unge kan gennemføre grundskolen og en ungdomsuddannelse.
Projektudviklingschef i VIVE, Hanne Søndergård, der står i spidsen for undersøgelsen, siger om den første afdækning:
”Vores undersøgelse peger på, at målgrupperne har mange gode og forskelligartede spørgsmål, de ønsker, at forskningen kan give dem svar på. Nu er det op til forskerne og donorerne at gribe den bold, som de har kastet til os."
Metoder
Dataindsamlingsmetoden tilpasses de konkrete målgrupper - biologiske forældre, plejeforældre og fagprofessionelle - men som udgangspunkt anvendes en online-survey, hvor respondenterne nævner de spørgsmål, de mangler viden om i relation til emnet. Disse kvalitative svar kategoriseres og bearbejdes, så de fremstår som undersøgelsesspørgsmål. De fremkomne undersøgelsesspørgsmål prioriteres til sidst gennem flere trin, hvor det sidste er en workshop med repræsentanter fra målgrupperne, hvor de allervigtigste spørgsmål udvælges.