Thyge Tegtmejer
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse
- Ledelse og implementering Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Ledelse og implementering, Socialområdet, Sundhed
Ekspertområder:
- Fagprofessionelle,
- Organisering,
- Psykiatri og sindslidelser,
- Udsatte,
- Handicap,
- Inklusion,
- Dagtilbud,
- Grundskole,
- Mellemformer,
- Specialundervisning
Videnskabelig artikel
DEC 2023
DEC 2023
Tegtmejer, T., Bernstorff, B., Togsverd, L., Jerg, K., & Langerhuus, J. T. (2023). Prisen for tidlig opsporing og indsats i dagtilbud? – Et casestudie af begrundelser og problemer i praksis. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 4, 60-77.
Videnskabelig artikel
5. AUG 2023
5. AUG 2023
Tegtmejer, T., & Säljö, R. (2023). Paradoxes of using psychiatric diagnoses as organising principles for special educational support. European Journal of Special Needs Education. Advance online publication. https://doi.org/0.1080/08856257.2023.2242029
Videnskabelig artikel
2023
2023
Tegtmejer, T., Hjörne, E., & Säljö, R. (2023). Diagnoses and special educational support: A study of institutional decision-making of provision of special educational support for children at school. European Journal of Special Needs Education, 38(3), 363-377. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2089510
Videnskabelig artikel
19. NOV 2022
19. NOV 2022
Tegtmejer, T. (2022). The Price for Inclusion: Financial/ Educational Dilemmas in the Inclusive School System in Denmark. Education Sciences, 12(11), Artikel 832. https://doi.org/10.3390/educsci12110832
Videnskabelig artikel
2022
2022
Tegtmejer, T., & Jørgensen, H. C. Q. (2022). In search of a middle ground. A case study of special educational support in between ordinary school and segregated settings in Denmark. International Journal of Inclusive Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/13603116.2022.2135780
Videnskabelig artikel
2021
2021
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Nielsen, K. W., Ellebæk, L. S., Langerhuus, J. T., Huusfeldt, M., & Jerg, K. (2021). Hvem tilhører læreplanen? Spørgsmålet om lokalt ejerskab i implementeringen af Den Styrkede Pædagogiske Læreplan i fire kommuner. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 3.
Videnskabelig artikel
2021
2021
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Jerg, K., Huusfeldt, M., Ellebæk, L. S., Nielsen, K. W., & Langerhuus, J. T. (2021). Hvad er et læringsmiljø hele dagen i pædagogisk praksis? Et casestudie af forståelser og praksis i fire kommuner. Forskning i pædagogers profession og uddannelse, 5(1). https://doi.org/10.7146/fppu.v5i1.125711
Videnskabelig artikel
2021
2021
- Socialområdet
- Dagtilbud, skole og uddannelse Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Langerhuus, J. T., Jerg, K., Nielsen, K. W., Huusfeldt, M., & Ellebæk, L. S. (2021). Børn i udsatte positioner i implementeringen af Den styrkede pædagogiske læreplan Et pædagogisk dilemma flytter med. Tidsskrift for professionsstudier, 17(33). https://doi.org/10.7146/tfp.v17i33.129170
Videnskabelig artikel
2021
2021
Tegtmejer, T., Hjörne, E., & Säljö, R. (2021). ‘The ADHD diagnosis has been thrown out’: exploring the Dilemmas of diagnosing children in a school for all. International Journal of Inclusive Education, 25(6), 671-685.
Videnskabelig artikel
9. JUN 2019
9. JUN 2019
Tegtmejer, T. (2019). ADHD as a classroom diagnosis. An exploratory study of teachers’ strategies for addressing ‘ADHD classroom behaviour’. Emotional and Behavioural Difficulties, 24(3), 239-253. https://doi.org/10.1080/13632752.2019.1609271
Videnskabelig artikel
2018
2018
Tegtmejer, T. (2018). ADHD in the Interactional Context of Children’s Cultures. A sociocultural critique of the individualizing gaze of the diagnosis. Learning, Culture and Social Interaction, 17, 79-89. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.01.001
Videnskabelig artikel
2018
2018
Tegtmejer, T., Hjörne, E., & Säljö, R. (2018). Diagnosing ADHD in Danish primary school children: a case study of the institutional categorization of emotional and behavioural difficulties. Emotional and Behavioural Difficulties, 23(2), 127-140. https://doi.org/10.1080/13632752.2017.1383685
Videnskabelig artikel
2013
2013
Tegtmejer, T. (2013). Rousseau i 2013. De-konstrueret og re-konstrueret. Studier i Pædagogisk Filosofi, 2(1). https://doi.org/10.7146/spf.v2i1.6263
Rapport
24. OKT 2024
24. OKT 2024
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Schoop, S. R., Corydon, M. K., & Andreasen, A. G. (2024). Særlige behov i skolen: En undersøgelse af forståelse, opdeling, organisering omkring og imødekommelse af særlige behov i skolen. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
7. MAR 2024
7. MAR 2024
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Schoop, S. R., & Andreasen, A. G. (2024). Mellemformer: Pilotevaluering af forsøg med mellemformer på 20 skoler i fem kommuner. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
1. FEB 2024
1. FEB 2024
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Schoop, S. R., & Tegtmejer, T. (2024). Specialtilbud i Rødovre Kommune: En kvalitativ undersøgelse af organisering og praksis i det specialpædagogiske center. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
10. AUG 2022
10. AUG 2022
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Jensen, H. L. S., Andreasen, A. G., & Lindeberg, N. H. (2022). Analyse af Læringsfællesskaber for alle i Rødovre Kommune: Supplerende sammenlignende analyse. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
30. MAJ 2022
30. MAJ 2022
- Ledelse og implementering
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Jensen, H. L. S., Andreasen, A. G., Bech, A., & Lindeberg, N. H. (2022). Analyse af inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk støtte i Middelfart Kommune. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
31. MAR 2022
31. MAR 2022
- Ledelse og implementering
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Jensen, H. L. S., Andreasen, A. G., & Lindeberg, N. H. (2022). Analyse af Læringsfællesskaber for alle i Rødovre Kommune: Hovedrapport. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
29. MAR 2022
29. MAR 2022
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Nicolajsen, J. S., Bech, A., & Lindeberg, N. H. (2022). Casestudier af kapacitetsopbygning gennem specialpædagogisk sparring og samarbejde på almenskoler. Delrapport 3. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
29. MAR 2022
29. MAR 2022
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Lindeberg, N. H., Nøhr, K., Ladekjær, E., Tegtmejer, T., Tams, L. V., & Nicolajsen, J. S. (2022). Kortlægning af mellemformer: Litteratur- og praksiskortlægning af kombinationer af special- og almenundervisning. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
29. MAR 2022
29. MAR 2022
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Lindeberg, N. H., Tegtmejer, T., Iversen, K., Andreasen, A. G., Ibsen, J. T., Rangvid, B. S., Bjørnholt, B., Ruge, M., & Ellermann, K. G. (2022). Styring, organisering og faglig praksis: Delrapport 2. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Notat
7. SEP 2021
7. SEP 2021
- Ledelse og implementering
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Jensen, H. L. S., & Lindeberg, N. H. (2021, sep. 7). Analyse af Læringsfællesskaber for alle i Rødovre Kommune: Statusnotat, august 2021. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Notat
Rapport
18. DEC 2020
18. DEC 2020
- Ledelse og implementering
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Flarup, L. H., Tegtmejer, T., Jensen, S. V., Mikkelsen, M., & Jacobsen, R. H. (2020). Plads til forskellighed: Evaluering af indsatsen i satspuljeprojektet Mestring af skoledag og hverdagsliv. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Rapport
24. SEP 2020
24. SEP 2020
- Ledelse og implementering
- Økonomi og styring
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse
- Sundhed Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed
Peter Mortensen, N., Graa Andreasen, A., & Tegtmejer, T. (2020). Uddannelsesresultater og -mønstre for børn og unge med funktionsnedsættelser. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport
Bogbidrag
AUG 2023
AUG 2023
Tegtmejer, T. (2023). Inkluderende specialpædagogiske miljøer i folkeskolen: Lærerens arbejde med mellemformer. I A. B. Schleicher, & S. B. Schleicher (red.), Specialpædagogik: En fagdidaktik (s. 283-296). Hans Reitzel.
Kronik
16. APR 2024
16. APR 2024
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Tegtmejer, T., Pedersen, C. S., & Rasch-Christensen, A. (2024). Vi skal tilbyde elever en midtervej mellem almindelig skolegang og specialtilbud. Altinget. https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/forskere-vi-skal-tilbyde-elever-en-midtervej-mellem-almindelig-skolegang-og-specialtilbud
Videnshæfte
29. MAR 2022
29. MAR 2022
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse