- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Mikkel Helding Vembye
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Ekspertområder:
- VIVE Campbell,
- Meta-analyse,
- Systematiske forskningsoversigter,
- Tolærerordninger,
- Gruppebaserede psykologiske indsatser,
- AI
Primære arbejdsområder
Mikkel Helding Vembye arbejder med en række forskellige emner inden social videnskaben, herunder uddannelse, økonomi og psykologiske emner.
Derudover er Mikkel ekspert inden for meta-analyse, i særdeleshed meta-analyse af afhængige effektstørrelser, dvs. det at et forskningstudie bidrager med mere end et resultat til den samlede analyse. Mikkel har blandt andet været med til at udvilke nye statistiske teknikker til at udregne styrken af en række komplekse modeller/tests til at modellere afhængige effektstørrelser. Aktuelt arbejder Mikkel på at udvikle dels præcision analyser inden for meta-analyse med afhængige effektstørrelser og dels software til at benytte kunstig intellengense (inklusiv ChatGPT) til at udføre titel- og abstraktscreening af forskninglitteratur.
Metoder
Mikkel Vembye arbejder med kvantitative og statistiske metoder til hhv. at udføre dybdegående effektanalyser samt til at evaluere, hvordan statistiske metoder præsenterer. Derudover udvikler Mikkel også ny software til at forbedre gennemførelsen af systematiske review og meta-analyser på tværs af alle videnskabelige felter, blandt andet er Mikkel (med)forfatter til AiscreenR og POMADE R pakkerne.
Baggrund
Mikkel Helding Vembye er ph.d. i uddannelsesvidenskab med speciale i metodisk udvikling af statistisk meta-analyse fra Aarhus Universitet 2022. Inden sin ph.d.-uddannelse arbejdede han som videnskabelig assistent på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet, hvor han primært beskæftigede sig med gennemførelsen af den danske del af Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) undersøgelsen. Derudover er Mikkel også Associate Methods Editor hos Campbell Collaboration.