Arbejdsområder
Merete Hartoft Andersen beskæftiger sig med styring, ledelse og implementering, særligt inden for uddannelsesområdet. Hun har især viden og erfaring med STEM-området, hvor hun blandt andet undersøger læreres implementering af et undersøgelsesbaseret undervisningsforløb. Derudover arbejder hun med, hvordan lærere, forældre og søskende påvirker elevers interesser, selvvurderede evner og kønsstereotype forestillinger om STEM.
Desuden har Merete tidligere undersøgt, hvordan fagprofessionelle inddrager anbefalinger fra beslutningsstøtteværktøjer i deres faglige vurderinger på socialområdet.
Metoder
I sit arbejde benytter Merete især kvantitative metoder, herunder analyser af både survey- og registerdata. Hun har dertil erfaring med at udarbejde spørgeskemaer og survey-eksperimenter.
Derudover har Merete erfaring med at udføre systematiske reviews og metaanalyser.
Baggrund
Merete er cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet 2025. Hun har derudover en bachelorgrad i psykologi. Tidligere har Merete været ansat som studentermedhjælper i et konsulenthus, der udvikler og evaluerer indsatser på det specialiserede socialområde. Desuden har hun erhvervserfaring som instruktor og forskningsassistent på Aarhus Universitet.