Udgivelser og formidling

  • Til toppen
  • Børns perspektiver
  • Tværfagligt samarbejde om en helhedsorienteret indsats
  • Digital kommunikation med børn og unge i udsatte positioner
  • Samvær mellem børn i anbringelser og deres forældre
  • Forældreinddragelse i myndighedssagsbehandling
  • Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling
  • Efterværn - explainer og video
  • Børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling på børne- og ungeområdet
  • Adoption som social indsats

Se alle VIVEs vidensindsamlinger og formidlingsprodukter fra videnscenteret - med seneste udgivelse øverst

Kronik

Børneinddragelse er vigtigt og nødvendigt, men langt fra simpelt

Børneinddragelse er ikke blot et spørgsmål om at lære nogle metoder og derefter implementere dem. Det er en kompleks proces, der kræver grundig refleksion, skriver Anne Marie Villumsen, seniorforsker i VIVE, i Socialmonitor i regi af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.

Faglige principper for ungestøtte

Se seks faglige principper, der kan guide arbejdet med at støtte unge, der har været anbragt, i overgangen til et voksenliv på egne ben.

Trivsel blandt børn og unge i udsatte positioner

Et koncentreret indblik i børn og unge i udsatte positioners trivsel, skolegang, oplevelse af inddragelse og hvad der karakteriserer dem.

Notat

BIMO – Model for BørneInddragelse på MyndighedsOmrådet

Som supplement til VIVEs aktiviteter i Videnscenteret er modellen BIMO blevet udviklet. Modellen kan bruges som afsæt for at forstå og reflektere over børneinddragelse på myndighedsområdet og er en videreudvikling af Lundys model for børneinddragelse. Læs notat om BIMO her.

Tommelfingerregler og overblik samt fordele og ulemper ved syv konkrete metoder for fagprofessionelle til at tilvejebringe børns perspektiver.

Sammenfatning af viden peger på, at et vellykket tværfagligt samarbejde typisk kræver, at man både skal arbejde med rammer, mål, roller og den viden, som er nødvendig for at indgå i samarbejdet.

Der er flere styrker ved brug af digital kommunikation mellem børn og uge og deres myndighedsrådgiver. Men der er også faldgruber, som man bør være opmærksom på, viser denne vidensindsamling.

Inddragelse af barnets perspektiv, løbende tilpasning af samværet, støtte til forældre samt et tæt samarbejde mellem alle parter omkring barnet, er vigtige faktorer for gode samvær. Det viser denne vidensindsamling om samvær mellem børn i anbringelser og deres forældre.

Vidensindsamling

I denne rapport indsamles viden om de faktorer, der kan styrke eller udfordre en god inddragelse af forældrene i myndighedssagsbehandlingen. Se rapporten og formidling knyttet til den her på siden.

Vidensindsamling
Spring til "Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling" i indholdsfortegnelsen

Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling

Denne vidensindsamling samler eksisterende viden om metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i sagsbehandlingen og er baseret på en litteraturgennemgang af danske og internationale undersøgelser publiceret inden for de seneste 10 år.

Se rapporten og formidling knyttet til den her på siden.

De seneste år har vi fået stor viden om det efterværn, der skal hjælpe og støtte sårbare og tidligere anbragte unge i overgangen til voksenlivet, når de fylder 18 år. Med en explainer, en kronik og en længere video samler vi op på tværs af de seneste års rapporter og ny viden om efterværn og serverer det med tekst, figurer, slides og videoer.

Spring til "Børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling på børne- og ungeområdet" i indholdsfortegnelsen

Børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling på børne- og ungeområdet

Børn og unge oplever kun sjældent at blive inddraget, når de har en børnesag i kommunen. 15 fokuspunkter kan give inspiration til, hvordan børn og unges inddragelse i sagsbehandlingen kan styrkes ud fra deres egne perspektiver.

Se rapporten og formidling knyttet til den her på siden.

Adopterede børn udvikler sig overordnet set mere positivt end børn, der vokser op i andre former for anbringelser, såsom på døgninstitution eller i familiepleje. De oplever generelt også en højere grad af stabilitet i deres omsorgsrelationer, men adopterede kan også opleve udfordringer.