Udgivelser og formidling
Se alle VIVEs vidensindsamlinger og formidlingsprodukter fra videnscenteret - med seneste udgivelse øverst
Faglige principper for ungestøtte
Se seks faglige principper, der kan guide arbejdet med at støtte unge, der har været anbragt, i overgangen til et voksenliv på egne ben.
Trivsel blandt børn og unge i udsatte positioner
Et koncentreret indblik i børn og unge i udsatte positioners trivsel, skolegang, oplevelse af inddragelse og hvad der karakteriserer dem.
BIMO – Model for BørneInddragelse på MyndighedsOmrådet
Som supplement til VIVEs aktiviteter i Videnscenteret er modellen BIMO blevet udviklet. Modellen kan bruges som afsæt for at forstå og reflektere over børneinddragelse på myndighedsområdet og er en videreudvikling af Lundys model for børneinddragelse. Læs notat om BIMO her.
Børns perspektiver
Tommelfingerregler og overblik samt fordele og ulemper ved syv konkrete metoder for fagprofessionelle til at tilvejebringe børns perspektiver.
Tværfagligt samarbejde om en helhedsorienteret indsats
Sammenfatning af viden peger på, at et vellykket tværfagligt samarbejde typisk kræver, at man både skal arbejde med rammer, mål, roller og den viden, som er nødvendig for at indgå i samarbejdet.
Digital kommunikation med børn og unge i udsatte positioner
Der er flere styrker ved brug af digital kommunikation mellem børn og uge og deres myndighedsrådgiver. Men der er også faldgruber, som man bør være opmærksom på, viser denne vidensindsamling.
Samvær mellem børn i anbringelser og deres forældre
Inddragelse af barnets perspektiv, løbende tilpasning af samværet, støtte til forældre samt et tæt samarbejde mellem alle parter omkring barnet, er vigtige faktorer for gode samvær. Det viser denne vidensindsamling om samvær mellem børn i anbringelser og deres forældre.
Forældreinddragelse i myndighedssagsbehandling
I denne rapport indsamles viden om de faktorer, der kan styrke eller udfordre en god inddragelse af forældrene i myndighedssagsbehandlingen. Se rapporten og formidling knyttet til den her på siden.
Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling
Denne vidensindsamling samler eksisterende viden om metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i sagsbehandlingen og er baseret på en litteraturgennemgang af danske og internationale undersøgelser publiceret inden for de seneste 10 år.
Se rapporten og formidling knyttet til den her på siden.
Efterværn - explainer og video
De seneste år har vi fået stor viden om det efterværn, der skal hjælpe og støtte sårbare og tidligere anbragte unge i overgangen til voksenlivet, når de fylder 18 år. Med en explainer, en kronik og en længere video samler vi op på tværs af de seneste års rapporter og ny viden om efterværn og serverer det med tekst, figurer, slides og videoer.
Børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling på børne- og ungeområdet
Børn og unge oplever kun sjældent at blive inddraget, når de har en børnesag i kommunen. 15 fokuspunkter kan give inspiration til, hvordan børn og unges inddragelse i sagsbehandlingen kan styrkes ud fra deres egne perspektiver.
Se rapporten og formidling knyttet til den her på siden.
Adoption som social indsats
Adopterede børn udvikler sig overordnet set mere positivt end børn, der vokser op i andre former for anbringelser, såsom på døgninstitution eller i familiepleje. De oplever generelt også en højere grad af stabilitet i deres omsorgsrelationer, men adopterede kan også opleve udfordringer.