Forældres tilfredshed med de familieretlige myndigheder
Udgivelsens forfattere:
- Børn, unge og familie Børn, unge og familie
Det familieretlige område blev reformeret i 2019. For at børn kan blive inddraget mere, blev der oprettet en særlig børneenhed, som kan tilpasse indsatserne efter børnenes behov. Der blev også indført et screeningssystem, som inddeler familierne i forskellige typer, så de kan få en mere skræddersyet behandling.
VIVE har undersøgt udviklingen et år efter reformen. Hverken børn eller forældre trives bedre, forældrenes konfliktniveau er højt og uændret, og en stor del af børnene har mange trivsels- og adfærdsproblemer. Forældrene er blevet lidt mere utilfredse med sagsbehandlingen. Især samværsforældre – den forælder, som barnet ikke bor hos – er utilfredse.
Efter reformen har der været problemer med relativt lange ventetider i Familieretshuset. Det er formentlig årsag til en del af utilfredsheden og problemerne med konflikter og trivsel. Derfor opfanger spørgeskemaundersøgelsen kun delvist effekten af reformens tiltag.
VIVEs undersøgelse blev sat i værk for at måle betydningen af reformen i april 2019. Her blev den daværende Statsforvaltning nedlagt til fordel for Familieretshuset, og byretterne oprettede en særskilt ret til behandling af familieretlige sager, familieretten. Desuden åbnede man for en højere grad af samarbejde mellem det familieretlige og det sociale system i de tilfælde, hvor forældrene ud over den familieretlige tvist også havde sociale problemer.
Metode:
Undersøgelsen er baseret på svar på spørgeskemaer før og efter reformen. Det første spørgeskema blev besvaret af 1.515 forældre (33 procent af de udvalgte sager), mens det næste spørgeskema blev besvaret af 1.589 forældre (30 procent af de udvalgte sager). Spørgeskemadata er koblet med Familieretshusets sagsregistre for, at VIVE kan beskrive den sagsbehandling, som forældrene har modtaget.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Familieretshuset